Österbottniska Konstnärsförbundet r.f

Alueellinen taiteilijoiden ammattijärjestö

This post is also available in: Finska

”Att utöva konst är alltså ingen lek, utan allvarligt arbete, som kräver kunskap och skicklighet. Konstnären bör också få en ordentlig medborgares rättigheter i samhället och även en möjlighet till att försörja sig och få ett andligt stöd” utropades i ett utkast till ett brev som skrevs för att samla stödmedlemmar på 1940-talet.

UUDET ULOTTUVUUDET 1971. Tila-valoteos, kork. 180 cm, 5 modulia, asettelusäde 3-10 m Puu, akryyli, peili, valo, peilikeskiö moottoroitu

UUDET ULOTTUVUUDET 1971.
Tila-valoteos, kork. 180 cm, 5 modulia, asettelusäde 3-10 m
Puu, akryyli, peili, valo, peilikeskiö moottoroitu

Grundandet
I Helsingfors hölls den 27.4.1943 ett första möte, då Österbottniska Konstnärsförbundet också grundades. På plats fanns Eero Nelimarkka (till vänster, ritad av Frans Hiivanainen), Fredrik Hautala, Yrjö Kalliokoski, Nandor Mikola, och Jussi Pohjonen. Nelimarkka hade, tillsammans med stadsdirektör J.V Lehto, som också hade en färdig modell för föreningens emblem, gjort en skiss med föreningens stadgar, som också godkändes. På årsmötet 1950 beslöt man att gå över till ett officiellt sigill och som logo valdes Leo Lehtikantos ”Kärpät paletilla”.Det i Helsingfors grundade förbundets hemstad blev Vasa, veterligen p.g.a. Eemu Mynttis begäran. Föreningen registrerades 28.5.1943.Den första styrelsens medlemmar bodde långt ifrån varandra: bildkonstnär Eero Nelimarkka (ordförande), bildkonstnär Eemu Myntti (vice ordförande) och Helsingfors Konsthalls intendent fil.doktor Bertel Hintze i Helsingfors, sekreteraren bildkonstläraren Tauno Manninen och bildkonstnärerna Leo Lehtikanto och Einari Uusikylä i Vasa, och suppleanterna bildkonstnär Arvi Mäenpää i Alavus och bibliotekarie Martti R. Koskimies i Ilmajoki.

Liiton 50- vuotisjuhlanäyttely Helsingin Taidehallissa vuonna 1993

Liiton 50- vuotisjuhlanäyttely pidettiin Helsingin Taidehallissa vuonna 1993. Etualalla Voitto Kantokorven punahonkaveistokset Suuri paasi, Column, ja Suuri spiikki sekä taaempana oviaukossa Kari Ovaskan pronssinen torso For ever. Seinällä on Veikko Takalan sekatekniikkatöitä.
Kuva: Janne Kantokorpi

Verksamhet

Österbottniska Konstnärsförbundets strävan att göra bildkonsten känd, har förverkligats bl.a. genom att ordna ca.200 utställningar. Konstnärerna har haft möjlighet att via utställningarna visa allmänheten sitt yrkes resultat.
Årsutställningarna har visats i bl.a. museer och konsthallar, landsbyggsutställningarna (som nuförtiden kallas vandringsutställningar) visades p.g.a.utrymmesbrist huvudsakligen i skolor och samligsutrymmen.40- och 50-årsjubileumsutställningarna har hållits i Helsingfors konsthall 1983 och 1984 och där visades också årsutställningarna 1961 och 1968, av vilka den senare var förbundets 25-årsjubileumsutställning. Den första utställnigen utomlands hölls i Umeå i Sverige, därefter i Malmö 1956, sen visades en vandringsutställning i Umeåtrakten 1966-1967. Efter dehär utställningarna har både förbundet och de konstnärsgrupper (Botnia, Stella Polaris) som bildades, haft mer och mer internationella utställningar ju längre in på 1990-2000-talen vi kommer.Under de mest livliga åren ordnades årsutställningar, eller utställningar av de mindre grupperna t.o.m sju stycken, som vanligast rörde det sig om 3-4 utställningar per år. De flesta utställningar fram till år 2003 som är ordnade via förbundet, har hållits i Vasa (40) och i Seinäjoki (31). De utställningar som har hållits i Umeåtrakten är ca tjugo stycken. Under sextio års tid har Österbottninska Konstnärsförbundet ställt ut på 41olika orter.Det verkar som om de stora utställningar i förbundets regi, som strävar efter att ge en bred bild av medlemmarnas arbete, håller på minska. Den nu för tiden starkt rådande individualismen inom konsten, har gjort att konstnärerna gärna presenterar sig i mindre grupper. En helhetsbild får man endast av en bred men arbetssam förbundets utställning.

Museichef, filosofiedoktor Leena Passi
Nelimarkka-museet / Södra Österbottens distriktskonstmuseum